Online Marketing en de uitvaartsector in cijfers

Ondernemen in een gevoelige sector: Voortdurend balanceren.

Kan je de lancering van een uitvaartcentrum op dezelfde manier benaderen als de oprichting van, laat ons zeggen, een schoenenwinkel? Het onderwerp is misschien een stuk gevoeliger, maar ook begrafenisondernemingen hebben hun eigen markt, uitdagingen en strategieën. Wie denkt dat men in de uitvaartzorg niet moet opboksen tegen concurrentie of niet moet bezig zijn met het aantrekken en, hoe raar dit ook klinkt, behouden van zijn cliënteel, zit er naast. Ook deze sector is onderhevig aan evolutie, van de vraag van de klant uit of net vanuit de sector zelf. Het moeilijk bij deze ondernemingen zit hem in het vinden van de juiste balans. Informeren of adverteren met de dood als onderwerp moet voorzichtig en sereen gebeuren. Hiervoor dient de onderneming voortdurend te balanceren op een dunne grens. Wat kan je doen om interesse te wekken bij potentiële klanten, zonder hen te provoceren of op te zadelen met negatieve gevoelens. Wat vooral nooit vergeten mag worden is dat wanneer consumenten klant worden, dit in de meeste gevallen wil zeggen dat ze net iemand in hun zeer dichte nabijheid zijn verloren. Mensen denken niet graag aan dat moment. De bedoeling is dus dat mensen niet beginnen denken aan het noodlot, maar wanneer het er is, als eerste denken aan jouw onderneming.

Ondernemen in een gevoelige sector vol taboes. Het blijft een oefening in balanceren.

Digitaal adverteren in een gevoelige sector: Een moeilijk vraagstuk.

Digitale marketing en – communicatie winnen terrein in elke sector, ook die van de uitvaart. Het blijft een moeilijk vraagstuk, aangezien dit in de deze sector nogal snel gevoelig ligt. Er moet sprake zijn van een balans en een respect voor het onderwerp, maar het is gek om te verwachten dat een uitvaartcentrum geen nood heeft aan reclame, marketing en zowel offline als online naamsbekendheid. De stijgende relevantie van internet als medium voor deze zaken zette UitvaartMedia, samen met Baker Tilly Berk, in 2016 aan om dit dieper te gaan onderzoeken. Uit een bevraging van 131 ondernemingen uit de Nederlandse uitvaartsector trokken ze enkele waardevolle besluiten. Hieronder een samenvatting van de bevindingen.

Internet neemt toe als geloofwaardig medium

32% Van de ondervraagde begrafenisondernemers is bezig met online vindbaar zijn.

Vanzelfsprekend blijft mond-tot-mond reclame de meest doeltreffende manier. Ook eerdere ervaring van de klant en natuurlijk het lokale aspect zijn belangrijk in de de klantenwerving van begrafenisondernemers. Ook offline advertenties wordt nog door 36% van de bevraagde ondernemers gezien als een doeltreffend medium. Toch is er naast deze lang gevestigde waarden een nieuwe trend in opmars. Maar liefst een derde gaf ‘goed vindbaar zijn op het internet’ mee op als één van de belangrijkste manieren om klanten te bereiken.

Digital Marketing is sterk vertegenwoordigd in de sector

Digital Marketing is in opmars, ook in iets klassiekere sectoren.

Als we dan gaan kijken naar de antwoorden wanneer het gaat om op welke marketingactiviteiten de ondernemingen inzetten , zien we toch wel sprekende cijfers. Offline adverteren blijft met voorsprong de grootste groep, maar als we verder kijken zien we toch heel wat digitale technieken die al sterk vertegenwoordigd zijn. 30% van de bevraagde ondernemers investeerde in 2016 in online adverteren. Voor content marketing was dat18%. Het vergroten van de online vindbaarheid (SEO en SEA) vond maar liefst 51% belangrijk genoeg om op in te zetten. Zoals hierboven vermeld, dateren deze cijfers van 2016, dus zijn ze ondertussen al 3 jaar oud. Het is dus niet onredelijk om aan te nemen dat deze technieken vandaag zelfs nog meer geïntegreerd zijn in de totale marketingstrategie van de gemiddelde uitvaartonderneming.

Vaststellingen samengevat

Hoewel ook de uitvaartsector wel degelijk bezig is met markering, gebeurt dit stuk subtieler. Het is een gevoelig onderwerp en om bepaalde, onduidelijke redenen heeft digitaal hier een negatieve bijklank. Toch zien we in de cijfers dat ondernemers binnen deze continu evoluerende sector wel degelijk geloven in het internet als medium voor hun marketing. Het is natuurlijk nooit slecht om vooruit te kijken en proberen zo goed mogelijk te balanceren tussen meegaan met de tijd en de mensen niet af te schrikken door te snel te willen innoveren. Concluderend kunnen we door te zeggen dat, hoewel ze voorzichtig en respectvol geïmplementeerd moet worden, digitale marketing ook uit deze sector niet meer weg te denken is.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *