5 merkwaardige nieuwe trends in de uitvaartsector

Uitvaart technologie hoeft niet eng te zijn

Veel mensen krijgen wrange, misschien zelfs angstige, gevoelens bij de combinatie tussen uitvaart en technologie. Het onderwerp ligt gevoelig en daarom is nadenken over vernieuwing vaak te confronterend. Ook krijgen mensen al snel het gevoel dat digitale innovatie, van bijvoorbeeld een begrafenis, gelijk staat aan het commercialiseren van deze serene traditie.

Dat laatste is natuurlijk deels waar. Het klinkt hard, maar uiteindelijk is ook de uitvaart een sector waarin de zaken goed of slecht kunnen gaan. Door in te spelen op die nieuwste trends, hoop je toch als onderneming relevanter te worden. Betekent dit dan dat elke vorm van innovatie een harteloze keuze voor meer klanten en dus meer omzet is? Absoluut niet. Een sereen en respectvol beleid en inspelen op de eigentijdse, digitale technologie hoeven elkaar niet tegen te spreken. We nemen tegenwoordig erg veel hoog technologische trends waar die de manier van afscheid nemen net betekenisvoller en zo misschien zelfs waardevoller kunnen maken. Dit zijn volgens ons de 5 trends die het meeste kans maken.

1. 3D printing

3D printing is een relatief nieuwe technologie en we zien deze dan ook een opmars maken in meerdere sectoren. Er zijn tal van logische toepassingen die je zo kan bedenken, maar de uitvaart zit hier vermoedelijk niet tussen. Toch is de nieuwe technologie ook hier in opmars. Voorlopig zagen we het al bij enkele bekendheden, maar ook de doorsnee persoon kijkt tegenwoordig minder enthousiast naar de standaard, sobere urn. Net om die reden zagen we het aanbod al snel uitbreiden en werd er geëxperimenteerd met kleuren en vormen. De komst van 3D printing past natuurlijk perfect in het plaatje. In plaats van licht te variëren in kleur en vorm, zijn nu de meest bizarre ontwerpen mogelijk. We zien toepassingen die gaan van die licht gemoderniseerde, klassieke urn tot zelfs een levensechte replica van het gezicht de overleden persoon. Daarnaast zien we ook objecten uit populaire films of bijvoorbeeld een replica van de favoriete wagen van de overleden persoon. Ook linken naar de voornaamste hobby of beroepsactiviteit is tegenwoordig mogelijk.

Dankzij de toepassing van 3D printing worden mensen wel erg creatief met hun urnen.

2. Software platforms

Tegenwoordig bestaat er voor elke sector en specifieke beroepsactiviteit wel een soort van platform. In de uitvaartsector duurde het wat langer voor men deze digitale evolutie toeliet. Toch zien we nu wel vaker van deze platformen opduiken. Deze door zowel voor de begrafenisondernemer zelf, als door de nabestaanden bij een sterfgeval gebruikt. Denk maar aan een online platform waar nabestaanden bijgestaan worden met het plannen van de begrafenisdienst, maar ook een klantenplatform voor het uitvaartcentrum, met daaraan gekoppeld boekhoudsysteem. Ook Swoon biedt zo’n platform aan. In ons geval gaat het om een platform voor de activiteiten van een begrafenisondernemer of uitvaartcentrum te vereenvoudigen, zodat de focus meer gelegd kan worden op de ondersteuning van de rouwende nabestaanden. Meer informatie over het platform vind je op deze pagina.

Ook swoon bied een uuitgebreid platform aan dat uitvaartcentra helpt.

3. Crowdfunding

Voor wie raar opkeek bij een 3D geprinte urn, het stopt daar niet. Een andere trend die voorlopig nog maar zelden voorkomt, is het gebruik van crowdfunding voor het bekostigen van een begrafenisdienst. Crowdfunding op zich is al een hele tijd erg populair, maar wordt vooral ingezet voor het bekostigen van een project, het lanceren van een product of het opstarten van een onderneming. Kort uitgelegd, wil dit zeggen dat je jouw idee deelt met de buitenwereld en iedereen die wil, of geloofd in het concept, kan jouw project sponsoren. In ruil krijg je dan een soort van beloning, afhankelijk van hoe hoog het gedoneerde bedrag is. Deze trend zien we nu ook meer en meer opduiken bij uitvaarten. Niet onlogisch, aangezien zo’n uitvaart vaak wel wat kosten met zich mee brengt, maar het geeft voorlopig toch nog een raar gevoel. Alsof je het afscheid van een vriend of familielid commercialiseert. Toch komt het steeds vaker voor, dus verwacht wordt dat dit een kwestie van gewenning is. Over enkele jaren is het misschien een normale zaak dat een uitvaart, voor een deel, bekostigd wordt door de directe en indirecte omgeving van de overledene.   

4. Live video

Misschien wel de minst nieuwe trend, maar toch vinden veel mensen ook deze evolutie een stap te ver. Het werd al lang gedaan bij uitvaarten van beroemdheden of belangrijke personen en ook voor nabestaanden die aan de andere kant van de wereld wonen werd deze toepassing al wel eens gebruikt. Toch wordt het live uitzenden van je uitvaart steeds meer en meer een basisoptie in het uitvaartpakket. De begrafenisondernemer voorziet dan bijvoorbeeld het juiste materiaal en een degelijke verbinding. Zo kunnen mensen die er niet bij kunnen zijn live vanop afstand volgen. Met de groeiende live video toepassingen van allerlei sociale media, liggen ook hier nog heel wat mogelijke toepassingen in het verschiet.

Ook apps als spotify en Pinterest zijn tegenwoordig waardevolle hulpmiddelen bij het plannen van een uitvaart.

5. Nieuwe toepassingen voor apps als Pinterest en Spotify

Een andere opvallende trend is niet het creëren van iets nieuw, maar het anders gaan gebruiken van bestaande apps of platformen. Zo zagen we wel al langer dat facebook gebruikt werd als soort van rouwregister. Hoewel veel mensen vinden dat dit platform te weinig privacy biedt voor zo’n gevoelige zaken. Ook andere applicaties blijken een goede hulp te zijn bij het plannen of voorbereiden van een uitvaart. Zo zien we steeds vaker dat mensen moodboards maken op pinterest. Mensen kunnen op die manier een moodboard maken voor hun eigen uitvaart in de toekomst of nabestaanden kunnen via een moodboard de begrafenisondernemer duidelijk maken welke sfeer ze willen scheppen. Ook muziek is een onmisbaar deel van een uitvaart. Apps zoals Spotify maken het erg gemakkelijk om een afspeellijst samen te stellen. Daarnaast kunnen ook, indien gewenst, meerdere personen voor- of achteraf nummers toevoegen aan de lijst. Apps zoals Spotify maken het ook zeer gemakkelijk om de lijst achteraf met alle betrokkenen te delen. Zo kan er bijvoorbeeld een lijst ontstaan waar alle nabestaanden steeds toegang tot hebben. De lijst kan dan voortdurend geüpdate worden met muziek die kan helpen in het rouwproces of gewoon ter herinnering van de overleden persoon.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *